lauantai 1. lokakuuta 2011

Päiväkirja alkakoon

Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa yhtenä oppimisetehtävänä on oppimispäiväkirjan pitäminen. Pitkään mietin mikä olisi itselle paras vaihtoehto, ja koska tässä tietokoneen ääressä tulee kuitenkin päivittäin istuttua, niin blogi vaikutti helpoimmalta vaihtoehdolta. Tänne siis on tarkoitus kirjoitella kaikkea opiskeluun liittyvää ja suorittaa samalla itsearviointia opiskelun suhteen, siis reflektointia toisin sanoen.

Orientaatioseminaariin en päässyt johtuen pienistä lapsistani, mutta Lappeenrannan ensimmäiseen lähiseminaariin osallistuin. Lähipäivät olivat mielenkiintoisia, ja tutustuin henkilökohtaisesti ensimmäistä kertaa omaan oppimispiiriinikin, ensimmäisen yhteisen tehtävämme kun olimme tehneet vain netin välityksellä. Seminaarissa suoritettu oppimispiirin yhteinen tehtävä loi selvästi lisää yhteishenkeä, vaikka aika kiivasta keskustelua siinä kävimmekin, hieman hankaluuksia tuotti termi käsitekartta ja se, mihin raja pitäisi minkäkin termin kohdalla vetää. Mielestäni kuitenkin suoriuduimme tehtävästä hyvin, vaikka lopputulos ei ehkä ihan käsitekartta sitten kuitenkaan ollut, mind map:a se taisi enemmän muistuttaa.  Seminaaripäivien muuna antina mieleen jäi oman tiedonhankintatyylin varmistaminen, näin kemisti-insinöörinä ei ollut mikään yllätys, että oma tyylini on REM (rationaalis-empiiris-metaforinen). Seminaaripäivien jatkoksi on hyvä jatkaa oman oppimispiirin kanssa toista harjoitustehtävää, esseen kirjoitusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti